Consumentenpanel senioren
De fitnessondernemer hief zijn handen ten hemel. ‘Moet ik dan André Rieu of de Rolling Stones gaan draaien tijdens de spinningles om meer senioren binnen te krijgen?’ Het tekent de worsteling van onze branche in de strijd om de gunst van de 60-plussers. Een in theorie heel interessante doelgroep voor sport- en beweegbedrijven. Ze hebben tijd en geld en hechten veel waarde aan hun gezondheid en fitheid. Maar ze kiezen veelal niet voor onze sector. Heeft dat te maken met hun beeldvorming van onze branche? Of met het feit dat er veelal jonge mensen werken die qua houding, gedrag en taalgebruik niet matchen met senioren? Weten onze professionals niet goed hoe ze senioren moeten begeleiden en is daarvoor een nieuwe, gespecialiseerde opleiding nodig? Hebben we niet het goede aanbod en entourage voor senioren? Of hebben ze een boegbeeld nodig die hen enthousiasmeert om te gaan sporten en bewegen bij een fitnessbedrijf? Ik denk dan bijvoorbeeld aan schaatsheld Ard Schenk. Of is het inderdaad zo ‘eenvoudig’ dat we andere muziek moeten gaan draaien om meer senioren te binden?
U leest het: ik sluit veel zinnen af met een vraagteken. En u leest ook: ik praat óver senioren, niet mét ze. Dat gaat veranderen. NL Actief gaat beginnen met een consumentenpanel senioren. Zodat we niet meer vraagtekens, maar uitroeptekens kunnen plaatsen.
Ronald Wouters
directeur NL Actief / Fit!vak
Reageren? r.wouters@fitvak.com