Masterclasses
10 - 14 onderwijsroute
OCW – po-raad – vo-raad
Het einde van groep 8 fungeert als een valbijl in de onderwijsloopbaan. Door deze weg te halen, leggen we de basis voor een échte ononderbroken leerlijn van 2-18 jaar. Een veelbelovend voorbeeld van een technologieroute in Midden-Nederland.
Harry Grimmius, voorzitter CvB SgOMB
Lid regiegroep 10/14 onderwijs.
Voorzitter platform vmbo D&P
Wet- en regelgeving vmbo & mbo: wat kan en mag
De hybride leeromgeving vraagt om bekwame docenten, die samenwerken over sectorgrenzen heen. Kan dat binnen de wet- en regelgeving? Een heldere uiteenzetting waar u de komende tijd houvast aan heeft.
Prof. dr. Renée van Schoonhoven, onderzoeker bijzonder hoogleraar onderwijsrecht Vrije Universiteit Amsterdam / Actis
Learning lab Vlaanderen TECHville ontdekt Tech-talenten
Uniek en innovatief: de T2-Campus uit Vlaanderen. TECHville is een slimme en dynamische stad waarin jongeren (10-18 jaar) een technologieavontuur beleven. Ze ontdekken hun TECH-talenten en de impact hiervan op de maatschappij.
Annelies Schrooten en Peter Evens, onderwijsinnovators T2 Campus Genk
D&P en Techniek D&P, een mooie match
‘Je gaat het pas zien als je het doorhebt.’ (Johan Cruijff). D&P is een van de grootste leveranciers van techniekleerlingen aan het mbo. Vergelijk zelf: D&P of T&T ?
Barbera Wiersma, directeur Platform D&P
Wiel Wijnen, adviseur Platform D&P
Techniekhavo – kansen voor nu!
‘Harde’ techniek, de nieuwste technologische ontwikkelingen, bedrijfservaring en soft skills staan centraal. Gilde Vakcollege Techniek biedt samen met Calvijn en Lyceum Oudehoven sinds 2016 een uniek techniekconcept aan.
Krijn Redert, directeur
Rene van Vught – Marten Wiersma, projectleiders
100 miljoen vmbo Techniek
mbo 2/3 op het vmbo
SSB erkenning voor het vmbo! Op weg naar een nieuwe school met mbo 2/3 en de 100 miljoen. Sterk techniekonderwijs begint met sterke docenten, betrokken bedrijven en een betrokken gemeente. Wat zijn de uitdagingen en hoe pakken we dit aan?
Leen Prins, directeur
Schoonhovens college, voorzitter Platform BWI
Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek
In deze masterclass worden de twaalf wetenschappelijk onderbouwde bouwstenen uit het boek ‘Wijze lessen’ nader toegelicht en gekoppeld aan de praktijk van de docent in het techniekonderwijs
Dr. Gino Camp, universitair Hoofddocent Open Universiteit
Publiek-private samenwerkingen in Europees perspectief
In deze dynamische ‘wereldles’ kijken we naar de groeiende ontwikkeling van publiek-private samenwerkingen tussen het beroepsonderwijs en de arbeidsmarkt in diverse Europese landen. Welke ontwikkelingspunten levert dit op voor onderwijsprofessionals, in Nederland en elders in de wereld?
De presentatie is gebaseerd op een evaluatie voor de European Training Foundation.
Prof Dr Marc van der Meer, bijzonder hoogleraar Onderwijs- arbeidsmarkt Tilburg Law School
Smart opleiden - learning lab po – vmbo – mbo
Het Duurzaam Doen-Huis van roc Friese Poort is een po-vmbo-mbo learning lab op het gebied van duurzame technologie. Samen met het bedrijfsleven maken we levensecht onderwijs. In de vorm van een mini-Challenge gaan we een nieuwe pasvorm maken van bestaande kwalificatiedossiers. Onze vernieuwde opleiding Smart Energy fungeert hierbij als praktijkvoorbeeld.
Willem van Dijk, opleidingsmanager
Roeland Westra, projectleider roc Friese Poort
Technologie & Toepassing T&T
Door de invoering van het vak Technologie en Toepassing zal de leerling zich verwonderen over de mogelijkheden binnen de technologie. Optimale doorstroom vmbo – mbo Techniek & Technologie.
Edwin van der Land, projectleider T&T Ubbo Emmius
De SkillsMETER grip op formatieve waardering
21ste century skills – lob - soft skills
Formatief waarderen van soft skills in de doorlopende leerlijn po – vo – mbo – arbeidsmarkt van vandaag. Hoe realiseer je maatwerk en zet je het onderwijsteam maximaal in haar kracht met unieke ouderparticipatie? Methode- en sectoronafhankelijk toepasbaar met borging SLO leerplannen en mbo dossiers.
Gertjan Kooij, Pijnenburg Techniek Scouting
Jeroen Ijzerman, BlueBased
SLO - Technologie & Toepassing
Technologie & Toepassing is een nieuw vak in het vmbo waar leerlingen met levensechte opdrachten werken, afkomstig van echte opdrachtgevers. Momenteel wordt er een pilot uitgevoerd met 36 pilotscholen.
Jan van Hilten, Leerplan ontwikkelaar SLO
Vmbo-keuzevakken en mbo-keuzedelen in één doorlopende leerlijn.
Het samenvoegen van vmbo keuzevakken en mbo keuzedelen maakt het voor de leerling mogelijk twee curriculumonderdelen (vmbo/mbo) in één keer te volgen en af te sluiten.
Henrique Dekkers, Lucas Onderwijs
Konra Buls mbo, ROC Mondriaan
Learning lab Smart Technology
po - vmbo - technomavo
Een hotspot voor het po met Wetenschap & Technologie als kapstok met nieuwe technologie en Robotica in de doorlopende leerlijnen van po - vmbo - technomavo - PIE - BWI.
Ton de Groot, directeur Teylingen College KTS
Voorzitter Platform Techniek
De zes rollen van de leraar in de hybride leeromgeving
De hybride leeromgeving is een uitdaging! Met ‘zes rollen van de leraar’ verkennen we wat er concreet gebeurt tussen docent en leerlingen als we dit doorvoeren.
Martie Slooter, MartieSlooter Academie
De visionaire adaptieve hybride leeromgeving
wijze lessen uit Europa
De leeromgeving van morgen is hybride en vooral adaptief. Welke wijze lessen kunnen we leren van onze visionairs: onderwijskundigen, wetenschappers, filosofen, omgevingspsychologen en vastgoedgoeroes? “Het publieke domein erodeert. Wat is samenleven?”, vraagt de Rijksbouwmeester zich af.
Sibo Arbeek, ICS-adviseurs
Hoofdredacteur Schooldomein
Strategisch huisvestingsadviseur
Learning lab po – vo ontdeklab
Technologie & Innovatie
Transformatie in co-creatie van een traditioneel algemeen technieklokaal naar een ontdekomgeving waar leerlingen po en vo kennis maken met de technologie en skills van morgen.
Peter de Visser, directeur-bestuurder Stad & Esch Meppel
De unieke Haven Havo
De Haven Havo is een goed voorbeeld van toekomstbestendig onderwijs: door slim samen te werken en kennis, ervaringen en faciliteiten te delen, bieden het Calvijn Vreewijk Lyceum en STC-Group Rotterdamse havo-leerlingen een voorsprong.
Pascal Scholtius, rector Comenius Lyceum, oud directeur STC -Group vmbo oprichter Haven Havo
po - vo coderen en programmeren
learning lab
Programmeren en coderen – ontwikkelen van digitale geletterdheid, rekenen en taal in de doorlopende leerlijn po – vo. Borging in de SLO leerplannen, LOB en 21ste century skills en het leren wordt zichtbaar gemaakt met de SkillsMETER.
Steven Klooster, CEO
Sjoera Buurma, trainer
Bomberbot
Open Badges, zicht op een leven lang ontwikkelen
Al eens van Open Badges gehoord? De toekomst van waardering van kennis en skills, dé basis voor een leven lang ontwikkelen. Wat zijn Open Badges, hoe zet je ze in ? We laten je voorbeelden zien om je te inspireren voor de waardering van kennis en (beroeps)vaardigheden.
Els van Osch
Anna de Rijk, directeur St. Zin in Onderwijs